torsdag 3 oktober 2013

Projektarbete

Text(er) som kom fram ur orden från sidan 59

Djupt in i skogen hördes barnens gråt. Vi fryser, är övergivna och vill hem!
Elden blåstes ut och övergavs frysande.
Kära syster, varför överger du min hand?

Mina första associationer till texten

Eftersom jag gjorde en bild i wordle så var skogen större än de andra orden så därför blev min första mening ”Djupt in i skogen hördes barnens gråt. Vi fryser, är övergivna och vill hem!” men jag tycker meningen påminner för mycket om sagan Hans och Greta så därför valde jag att göra flera meningar. Jag ville ha mera ickeföreställande meningar. De andra två meningarna blev Elden blåstes ut och övergavs frysande” och ”Kära syster, varför överger du min hand?”.
Jag väljer meningen ”Kära syster, varför överger du min hand?”. Det gör jag för att min första tanke är att jag har en syster. Men mina första associationer till texten är att bli sviken av en nära vän oavsett syster eller inte. Känslan av att bli lämnad kvar ensam utan något stöd. Besvikelse och sårbarhet.

Mina tankar kring texten

Mina tankar börjar snurra om hur man skulle kunna förmedla dessa känslor i en skulptur. Med känsla menar jag; Jag underlättar struktureringen av mina känslor genom att skriva vad känslorna betyder för mig.

Utanförskap – inte insläppt bland de andra (andra kan vara vad som helst såsom samhälle, vänner, arbete, etnicitet osv.)
Besvikelse – oväntat, chock och ledsen, uppgiven
Ensamhet – Mörkt, tomt, övergiven
Sårbarhet – Liten, rädd och skör


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar