måndag 14 oktober 2013

Projektarbete

jag ville använda en färg som är mörk men ändå behåller träts struktur så jag använde mig av betsning. Jag fick tips att måla på en annan bit först så det inte blir fel på "originaldelen". Jag testade men det blev så mörkt och brunt heltäckande, vilket inte var min tanke. Jag tog reda på om de gick att spä ut och det gick med vatten. Skulle precis börja måla med den utspädda färgen men då fick jag ett tips om att bara dra med en papperduk över träet för att suga upp det överflödiga färgen. Vilket resulterade i rätt färg och struktur som jag var ute efter. 
Så här blev färgen. 
Skiss på min lerfigur. Jag valde att använda mig av lera för att kunna forma och testa mig fram på ett enkelt vis. 
Det blev att jag utgick från en boll som jag sedan skulle fortsätta att förstärka kroppens delar. eftersom figuren är så liten blir det smidigare att enbart förstärka kroppens position. Jag ville skapa en bokhylla så det inte skulle bli för stort projekt och då skulle inte tiden räcka till. 
Jag fick hjälp av en lärare för att lättare se  kroppsdelarnas position och förhållande till varandra. 
Formen som figuren har och detaljerna ser inte likadana på båda sidorna. Jag valde att göra så först och främst för att det blev enklare så och också för att en figur behöver inte vara perfekt med likadana sidor utan jag vill att det ska synas att det är jag som har gjort den. Jag jobbade med ytan så att den blev slät för att formerna skulle framhävas och bli mer kvinnliga med en mjuk struktur.
Jag fick en fråga om det var en kvinna eller man. Det blev en kvinna undermedvetet vilket man lätt kan se på den kroppsliga formen figuren har. Jag har arbetat med formerna vid höfterna. om det skulle vara en man istället som figur så skulle jag nog forma den annorlunda med rakare former och lite större.
Genom att ta bort lera från undersidan framhävs positionen figuren ska sitta i. 
Jag skulle först ha ett fönster mittemot figuren som sitter men sen fick jag förslag på att det hade varit skoj om figuren som sitter är på väg ut genom brädan. men sedan fick jag ytterligare förslag på att ett ansikte kunde komma ut i väggen för att "rädda" figuren. Men för att förtydliga detta så fick det bli en hand också. Jag valde att göra ögon på ansiktet dels för att visa och förstärka att den ser figuren och dels för att förstärka att figuren är tom och ensam. Jag visste inte om jag skulle göra ansiktet och handen större men sedan kom jag fram till att de båda figurerna ska vara jämnlikar. Om den figuren som kommer ut genom väggen är en tjej eller kille är upp till betraktaren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar