torsdag 3 oktober 2013

Minne - 3d

Vi fick lyssna på en ljudslinga med regn och med den första platsen och tanken skulle vi skapa en tredimensionell skulptur med valfritt material. 

Mitt Minne och idé:

Vi fick höra regn och min första tanke var då ett minne sen jag var liten. Vi var på landet på sommaren hos min mosters gubbes stuga. Helt plötsligt börjar det spöregna och åska. Och mamma fick springa till bilen och veva upp rutan (fanns ingen elhiss). Min första tanke var då hur bra det hade varit om hon då hade haft ett paraply och gummistövlar för att inte bli genomblöt. Därför valde jag att skapa ett paraply. Jag tänkte först på ett uppochner vänt paraply men det skulle bli fel eftersom den ska locka åskådaren att stå under paraplyet. För att få en annan att vilja stå under måste det vara något speciellt som drar till sig uppmärksamhet. Så min tanke är att man ska hänga upp paraplyet och det ska vara ganska stort så man kan få en känsla att stå under och titta på det som ska vara på insidan av paraplyet.


Jag fick förslag att ta ett riktigt paraply men jag vill skapa själv, tänkte att det hade varit skoj att göra i keramik men detta är nästintill omöjligt då det skulle bli för tungt. Jag hittade denna lampskärmsliknande plåtsaken. 
Jag ville inte använda papier mache eftersom jag vill testa lite nya tekniker. Här är min första idé på upphängningen men sedan kom jag på att jag måste ha handtaget med så det blev ett annat sätt att hänga upp den. 
Jag hittade en lagom lång pinne som ska vara handtaget så använde ståltråden och virade fast i sprickan som redan fanns och tejpade fast den. nu blir pinnen ett stopp ist för spikarna. 
Jag tog papper och formade handtaget på den yttersta delen av pinnen men för att få mer stadga tog jag gips och fäste en ståltråd för att hålla formen. 
Jag tänkte måla på den slipade utan med en gång men jag ville bygga upp ett mer spetsig topp så jag använde papper och lim :) 
Grundfärg, vit färg :)
Jag tänkte klä skaftet i aluminiumfolie eller något liknande men tyckte det skulle bli för glansigt så hittade denna färgen :)
skaftet
Handtaget blev brunt :)
När det har torkat ska jag fortsätta :) jag tänkte göra en mörk utsida och en mer fantasifull insida :)
har funderingar på olika material på insidan och kanske något som hänger. Insidan ska innehålla saker som gör mig glad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar